HRowy słowniczek, czyli niealfabetyczne wyjaśnienie pojęć wszelakich

Co to znaczy HR? Czym są zasoby ludzkie? To nie rekrutuje kadrowa? Bo w sumie to kto mi nalicza pensję księgowa czy kadrowa. Z urlopem to do sekretarki prezesa, czy gdzie? Czyli krótki słowniczek pojęć ze świata zasobów ludzkich. I nie jest alfabetyczny, bo alfabetycznie jest nudno, o!

HR – Human Resources, czyli Zasoby Ludzkie. Kryje się pod tym bardzo wiele. Od osób, które naliczają pensje, przez rekruterów czy makretingowców z działu kadr.

EB – Employer Branding, brandowanie pracodawcy, tworzenie marki pracodawcy i inne różne wariacje na temat. W skrócie, specjaliści od EB działają na pograniczu HR i marketingu. Specjalizują się w tym, jak dana firma jest komunikowana na zewnątrz jako pracodawca. Czyli, kampania McDonald’s o tym, że chętnie zatrudnią osoby starsze została przygotowana przez ich dział emoloyer brandingowy.

PB – Personal Branding, tworzenie marki osobistej, czyli kreowanie swojego wizerunku jako specjalisty. Może to być poprzez media społecznościowe i profil na np. Linkedin, ale też forma współpracy z innymi, prelekcje, udział w konferencjach itd.

Onboarding – wdrożenie nowego pracownika, na który składa się nie tylko przekazanie zakresu obowiązków, ale całość przebiegu tych pierwszych dni i tygodni w nowej pracy.

AC – assessment center, metoda badania kompetencji kandydata. Może mieć formę pracy indywidualnej albo grupowej. Więcej o AC pisałam TUTAJ

EI – exit interview, czyli rozmowa z pracownikiem, który zdecydował się odejść z firmy. Ma na celu poznanie jego opinii, powodów podjęcia decyzji o odejściu, zebrania jego spostrzeżeń i przemyśleń.

Benefity – czyli wszelkie płacowe i pozapłacowe dodatki do wynagrodzenia. Mogą to być różne premie, albo dni owocowe, karty na siłownię czy wakacje pod gruszą.

Kadry / Specjalista ds Kadr – jest to osoba, która zajmuje się prowadzeniem dokumentacji pracowników, nalicza urlopy, sprawdza ewidencję czasu pracy i nalicza wynagrodzenie albo współpracuje w tym względzie ze specjalistą księgowości.

Rekruter – osoba zajmująca się selekcją pracowników. W zależności od formy działania organizacji może być odpowiedzialna za cały proces – od wystawienia ogłoszenia po pierwszy dzień w pracy nowej osoby. Zdarza się jednak, że jest odpowiedzialna za sam kontakt z kandydatem podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Mogą Cię zainteresować również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *